گروه اندیشه: روح غدیر تعیین جانشین برای پیامبر اسلام و جلوگیری از انحراف و تفرقه بود که نگاهی به کتاب‌الله و جهان‌بینی اسلامی این مساله را تایید می‌کند.
 صحبت از وحدت مسلمانان و وحدت اسلامی از یک سو و غدیر از سوی دیگر صحبت از دو امر نامانوس نیست. به نظر می‌رسد صحبت از این دو در حکم صحبت از کلی و مصداق آن است به این معنا که اگر کلی مفهومی در نص کتاب‌الله و جهان‌بینی اسلامی باشد، غدیر خم مصداقی است برای تحقق و تثبیت این وحدت و کلی است.

وحدت و قرآن
«وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ: و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت‏ خدا را بر خود یاد کنید آنگاه که دشمنان [یکدیگر] بودید، پس میان دل‌هاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شدید و بر کنار پرتگاه آتش بودید که شما را از آن رهانید این گونه خداوند نشانه‏ هاى خود را براى شما روشن مى ‏کند باشد که شما راه یابید». (آل‌عمران، 103) نص صریح قرآن مسلمانان را به وحدت دعوت کرده است از سویی دیگر همه مسلمانان کتاب واحدی دارند که در متن آن و الفاظ قرآن اختلافی با هم ندارند.
در آیه 103 سوره آل‌عمران از وحدت به عنوان نعمت یاد شده است از این‌رو وحدت یکی از اهداف و آرمان‌های قرآنی برای جامعه اسلامی است. نکته مهمی که وجود دارد اختلافاتی است که در خصوص تفسیر قرآن ایجاد شده است. برخی معتقد هستند که اختلافات در تفسیر آیات قرآن به مبانی مذهبی تفسیری باز می‌گردد، اما باید پرسید آیا تنها‌ عامل اختلاف در تفاسیر قرآنی اختلاف مذهبی است و مفسران شیعی و سنی در تفسیر قرآن با یکدیگر توافق دارند. به نظر می‌رسد نرسیدن به وحدت نه به خاطر عوامل آن بلکه در فرایند‌هایی است که این وحدت را از بین برده است.
وحدت در قرآن نمی‌تواند به اختلافی غیرقابل بازگشت منجر شود و به نظر می‌رسد بر اساس قرآن بتوان به وحدت رسید.


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد